2017 November 20 - دوشنبه 29 آبان 1396




گذري به مسئله ي ازدواج در بهائيت
کد خبر: ١٣٨٠٧ تاریخ انتشار: ٢٤ شهریور ١٣٩٢ - ١٢:٥٩ تعداد بازدید: 1217
گذري به مسئله ي ازدواج در بهائيت

با توجه به مسئله ي لزوم ازدواج در بهائيت، به نكاتي جالب توجه در تساوي حقوق زن و مرد به عنوان دو شريك زندگي مي پردازيم.
با نگاهي به گذشته ي بهائيت در مي يابيم كه: ميرزا حسينعلي بهاء -شارع امر بهائي- براي خود چهارهمسر اختيار نمود اما به ديگر مردان بهائي اجازه گزينش بيش از دو ...

با توجه به مسئله ي لزوم ازدواج در بهائيت، به نكاتي جالب توجه در تساوي حقوق زن و مرد به عنوان دو شريك زندگي مي پردازيم.

با نگاهي به گذشته ي بهائيت در مي يابيم كه: ميرزا حسينعلي بهاء -شارع امر بهائي- براي خود چهارهمسر اختيار نمود اما به ديگر مردان بهائي اجازه گزينش بيش از دو همسر را نداده است. از آن جا كه تساوي حقوق بايد بر حكم تعدّد زوجات نيز سايه افكند، و پيش از تساوي حقوق ميان زن و مرد، بايستي اين تساوي ميان تمام مردان برقرار شود؛ اين گونه است كه بهاءالله اجازه داده است درعوض، دوشيزگان بکر را به عنوان خدمتکار در منزل داشته باشند و براي آن هم حد و اندازه اي معين ننموده است! حتي بهاء الله خود، دختر دوشيزه اش رادرايام رياست برادرش يحيي صبح ازل بر بابيان، براي او مي فرستد تا در او تصرف كند!

منظور از دو همسري و تعدّد زوجات در اين مسلك، آن است که در زماني واحد، فرد مي تواند دو همسر داشته باشد و از هر يك صاحب فرزنداني شود! در حاليكه زنان حق هيچ اعتراضي ندارند، او در اجازه به مردان براي چند همسري هيچ توصيه اي به رعايت شرايط عدم تبعيض ميان دوهمسر و تأ كيدي بر شرط عدالت نكرده است و تنها، راحتي و آرامش خودِ مرد را شرط قرار داده است!

بهاء الله حتي در توضيح اين جواز چند همسري به اين نكته اشاره كرده است كه: اگر مرد راحتي خود و همسر اول را مي خواهد به همان يک همسر قناعت کند؛ اما او آزاد است دو همسر انتخاب کند. در اين جا ملاكِ تعدد همسران، راحتي مرد است، اگرچه همسر اول او از اين کار ناراحت باشد! جالب است كه ملاحظه ي انصاف وعدالت ميان دو همسر تحت الشعاع راحتي مرد قرار مي گيرد که دو همسر را بر گزيده است!

جالب توجه است كه بلافاصله پس از اعلام جواز دو همسري، به ايشان اجازه مي دهد دوشيزگان بكر و ازدواج نكرده را در منزل به عنوان خدمتکار داشته باشند! تشريع حکم آوردن دو شيزه به عنوان خدمتکار در خانه پس ازحکم ازدواج با دو زن، داراي معناي خاصي است چرا كه انتخاب خدمتکار براي خانه (چه زن و چه مرد) چه ربطي مي تواند به ازدواج دشته باشد؟!

در اينجا عين عبارات در كتاب اقدس در اين مسئله توجه فرمائيد:

" قد کتب الله عليکم النکاح اياکم ان تجاوزوا عن الاثنين والذي اقتنع بواحده من الاماء استراحت نفسه و نفسها و من اتخذ بکرا لخدمته لا باس عليه..."

آيا يکي از تعاليم مهم بهائي که: اصل تساوي حقوق رجال و نساء است در اين حکم رعايت شده است؟!

بهائيان كه خود مدعي تساوي حقوق زنان و مردان مي باشند، چرا به زن اين اختيار را نمي دهند تا از ازدواج دوم همسر خود جلوگيري نمايد و مرد مي تواند بدون اذن او همسر دوم اختيار کند؟!

آيا آن كه هيچ شرطي براي ازدواج دوم جز راحتي مرد نگذاشته شده است -حتي عدم راحتي زن اول مانع ازدواج دوم مرد نيست- خود ناقض اين تساوي حقوق نيست؟!

آيا اگر زن بهائي به ازدواج دوم مردش راضي نباشد مي تواند جلوي نص صريح کتاب اقدس بايستد و مانع ازدواج دوم همسرش شود؟!

آيا مي تواند از آوردن دوشيزه بکر توسط همسرش به خانه جلو گيري کند؟!

بنا بر تساوي حقوق ميان زنان و مردان بهائي، چرا زنان حق چند همسر گزيني ندارند؟!

چرا بهائيت به زنان هم چون مردان اجازه نمي دهد براي خود دو همسر و چند غلام اختيار نمايند؟!

پس تساوي حقوق ميان بهائيان چه مي شود؟ آيا اين گونه مي خواهند ميان تمامي زنان و مردان جهان تساوي برقرار كنند؟؟؟



Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | درباره ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | گالری تصاویر | خبرنامه | نظرسنجی | جغرافیای شیعه | آب و هوا | RSS
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه